Sep 4, 2018

Is it really the death of shopping malls? What does the largest mall on the planet teach us?

Originally published in portuguese in July 16 2018. Click here to read original article.
#Dubai, #shoppingcenters, #retail, #shoppingmalls


On my recent trip to Dubai, I was surprised by the Dubai Mall.

The shopping mall is recent: it was first opened  in 2008. 
I Have already Known that it was the biggest mall in the world, but personally it is even more impressive than the numbers: more than 1,200 stores and more than 500 thousand m2 of GLA (Gross Leasable Area). But the record is in built area: 1,124,000m2. There are 80 million visitors annually. And this number only grows.

What I saw was a luxury retail, but also a diverse and vibrant retail, very different from the apocalyptic predictions that foresee the end of physical retail, especially the traditional North American shopping malls. The mall manages to stay open until midnight every day, and even in some periods (eg special sales, such as the one I could observe, post Ramadan), stay opened until 2 a.m.! Crowded of consumers.

Many luxury brands I did not know escape from the Paris-New York axis and focus only on the Eastern market: Dubai, Singapore and Abu Dhabi, for example. In addition to the traditional ones, of course, as for example the Galleries Lafayette.

The mall is full of entertainment options: in addition to the traditional cinema and a amusement park like Kidzania, it has special attractions such as an enormous aquarium, an Olympic size ice skating rink and even a performative daily show with a gigantic light source even more interesting than the traditional Las Vegas western show in my personal opinion. The scales and proportions are always monumental.
The venture is the Emmar Group, a company founded in 1997 of real estate development currently valued at more than US $ 9.7 billion.

What would be the secret of success?

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Em minha recente viagem para Dubai, me surpreendi com o Dubai Mall.

O shopping é recente, de 2008. Já sabia que era o maior shopping center no mundo, mas pessoalmente é ainda mais impressionante que os números: mais de 1.200 lojas e mais de 500 mil m2 de ABL. Mas o recorde é em área construída: 1.124.000m2. São 80 milhões de visitantes anualmente. E este número só cresce.

O que vi foi um varejo de luxo, mas também um varejo diversificado e pujante, vivo, bem diferente das previsões apocalípticas que preveem o fim do varejo físico, principalmente dos shopping centers tradicionais norte americanos. O shopping consegue ficar aberto até a meia noite todos os dias, e ainda em alguns períodos (liquidações, por exemplo, como a que frenquentei, pós ramadan), ficam até as 2 a.m.! Lotado! De consumidores.

Muitas marcas de luxo que desconhecia, fogem do eixo Paris – Nova York e miram somente o mercado oriental: Dubai, Singapura e Abu Dhabi, por exemplo. Além das tradicionais, é claro, como por exemplo a Galleries Lafayette.

O shopping é cheio de opções de entretenimento: além do tradicional cinema e um parque como o Kidzania, ele possui atrações especiais tais como um gigantesco aquário, uma pista de patinação no gelo de tamanho olímpico e até um performático show diário com uma gigantesca fonte luminosa tão ou mais interessante que o tradicional show ocidental de Las Vegas. As escalas e proporções são sempre gigantescas.
O empreendimento é do grupo Emmar, empresa fundada em 1997 de desenvolvimento imobiliário avaliada atualmente em mais de US$9,7 bi .

Qual seria o segredo do sucesso?

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