Sep 4, 2018

Top 5 Challenges for Expansion of Retail Networks

Originally published in portuguese in June 15 2018. Click here to read original article.

#retail, #marketintelligence, #expansion, #businessstrategy

Resultado de imagem para expansion
With the restarting of economic growth in Brazil, many retail chains are preparing themselves to return to grow. The largest franchise fair in Brazil has happened last July, but if the retail chains do not do their part and work in a win-win relationship with their franchisees, growth is not sustainable and lasting. I truly understand that the top 5 challenges in the development of retail networks are the following:

#1. Strategic planning: the expansion team and its stakeholders are aligned on strategic issues such as: who is your target audience, who are your competitors and where they are, how many stores fit in your market, what is the main expansion strategy and what kind of stores are the best for expansion?

#2. Choose the best and most suitable locations: in the last decade brands that grew only in shopping centers felt safe in the market specially because shopping mall industry expanded in the same period in Brazil, but today we must be more assertive in estimating the sales of future stores in order to correctly dimension the investment.

#3.Build a strong and healthy pipeline of new opening stores: this means knowing how to choose and negotiate the best sites and the best franchisees; correctly managing the physical-financial plan of the openings from the site analysis, through hiring and training employees and obtaining of any operating licenses.

#4. Structure adequate processes to engage the entire company in the consistent and continuous rate and seedy of growth, creating a real commitment and culture of expansion in the whole company, from the area of purchases, IT, HR, Marketing, besides the Operations and Franchises team that will truly support growth when they believe everyone would win with it.

#5.Find the right partners to support the pace of expansion: Of course, you'll be able to do site analysis, but will you be able to do it with the speed you need for the best deals? What about IT partners for POS, CRM, analytics, internet link, means of payment? And suppliers for architecture studies, furniture, construction and licenses?

Does it make sense to you? Let's talk about it!

__


Com a retomada do crescimento econômico, muitas redes varejistas voltam a se estruturar para crescer. A maior feira de franquias do Brasil está chegando, mas se as redes não fizerem a sua parte e trabalharem numa relação ganha - ganha com seus franquiados o crescimento não se dá de forma sustentável e de forma duradoura. Entendo que os 5 principais desafios no desenvolvimento de redes de varejo são os seguintes:

1)   Planejamento estratégico da marca: a área de expansão e seus stakeholders estão alinhados no que se refere à questões estratégicas como: qual o seu público alvo, quem são seus concorrentes, quantas lojas cabem no Brasil, qual a principal estratégia de expansão e quais os formatos de expansão?

2)   Escolha das localizações adequadas: na última década marcas que cresciam somente em shopping centers sentiam-se seguras quanto ao mercado de atuação, mas atualmente devemos ser cada vez mais assertivos na estimativa de vendas de futuras lojas a fim de dimensionar corretamente o investimento.

3)   Construir um pipeline robusto de inaugurações próprias ou por meio de franquias: isto significa saber capturar os melhores sites e os melhores franquiados, fazer a gestão correta do cronograma físico financeiro das inaugurações desde a análise dos sites, passando por contratação e treinamento de colaboradores e obtenção de eventuais licenças de funcionamento.

4)   Estruturar processos adequados para engajar toda a empresa no ritmo, compromisso e cultura de expansão: a expansão deve estar na cultura de toda a empresa, desde a área de compras, TI, RH, marketing, além é claro do time de operações e franquias que irá suportar o crescimento.

5)   Encontrar parceiros adequados para suportar o ritmo de expansão: é claro que você conseguirá fazer a análise de sites, mas será que conseguirá fazer na velocidade que precisa para a melhor negociação? E quanto a parceiros de TI para PDV, CRM, analytics, link de internet, meio de pagamento? E fornecedores para estudos de arquitetura, mobiliário, construção civil e licenças?


Fez sentido para você? Vamos conversar sobre o tema! 

No comments:

Post a Comment